The every day things from Thalamus' life.

Thalamus' Blog

28 April, 2007

Lomsak, gravbesøk og litt til.

Filed under: Holiday_no — Thalamus @ 12:00

En mye bedre dag. Sto opp, tok ett par Heineken sammen med Moon, vi satt å slappet av til vi dro til Lomsak sammen. Jeg kjørte mopeden til “taxi-stasjonen” derifra dro med billig “taxi” inn til byen. Vi var ganske kjappe der da sola begynte å dukke frem.

Ble til at vi kjøpte en pizza før vi dro rett til busstasjonen og bestilt tur for den 30. til Bangkok. Etterpå det dro vi en kjapp tur på markedet hvor Moon kjøpte litt sjømat, samt blomster for graven til Mora. Når vi kom tilbake slappet vi begge av med noen få pils til – og ventet på at klokka skulle bli rundt 16-17 tiden så sola ikke var så sterk lengre. Dro så til det lille tempelet som ligger på andre siden av hovedveien. Moon ba en bønn der før vi dro å fylte opp mopeden med 2 liter bensin.

Dro så til graven til “ma li”, Moon tok en liten bønn også her hvorpå vi dro hjem igjen. Moon spurte så om vi skulle gå oss en liten tur, og vel – ja, det ble en liten tur, men koselig. Hun viste meg endel om plantene i nærheten. Noen som lukket seg idet vi kom i kontakt med de, andre igjen var spiselige – bla. en liten tamarin sak. Fikk noen bilder av chilli og sånt. Etterpå det var det nesten kvelden allerede. Satt å koste oss forsiktig med stekt gris, chilli og ris. Satt og pratet til vi bestemte oss at det var på tide å gå å legge oss rundt 21 tiden. En bra dag spør du meg ! 🙂

27 April, 2007

Varmt idag igjen

Filed under: Holiday_no — Thalamus @ 12:00

Varmt som bare pokker idag også, gjorde ikke mye – Moon dro på “beauty salong”, jeg ble igjen drakk endel øl og når hun kom dro vi sammen og kjøpte noen “chang beer”, samt en flaske med “sang som”. Det ble til at jeg drakk denne bortimot alene og tok kvelden ganske full faktiskt. Sov ganske fort men våknet opp og ble liggende å høre på musikk.

26 April, 2007

Varmt !!

Filed under: Holiday_no — Thalamus @ 12:00

Ikke mye vi gjorde fordi det var alt for varmt. Om kvelden kom Lung Lem med kone og datter på besøk. Vi spiste og drakk litt.

De spiste kjøtt som de grillet over kull med grønnsaker. Eller er det ikke mye å fortelle om denne dagen.

25 April, 2007

See you later, Terje …

Filed under: Holiday_no — Thalamus @ 12:00

Jaha, da ble dagen startet med at Moon sto opp, pakket endel av sakene våre utenom det jeg bestemmer over som computer og noen småting. Etterpå at vi begge var klare så ringte vi Terje for å ordnet oss den siste frokosten. Terje var unormalt pigg idag iforhold til dagen før 😉

Frokosten var like god/dårlig som før. Savnet noen stekte/kokte egg, men bortsett fra deg gikk
det helt greit med vanlig te, brødskifter og faktiskt en salat denne gangen m.m. Etterpå frokosten var det dessverre tid for oss å skille lag med Terje. Det ble en grei avskjed, men bare noen ti-tals minutter etterpå begynte vi å savne karen ganske så mye. Hadde jo hatt det veldlig trivelig med han i de siste tre ukene. Fikk oss taxi som hotell porterene ordnet, viste seg at mannen var veldig på underskudd av søvn da han til tider sovner bak rattet mens vi var på vei til motorveiene. Jeg
gjorde Moon oppmkersom på dette og hun spurte høffelig om det var ok at vi ok en ny drosje fra der vi var. Så nesten ut til at han synes det var en lettelse. Etterpå at vi praiet en ny taxi, det første han holdt på å gjøre var å drepe en stakkars motorsykkelist som var i blindsonene hans. Blindsonen er noe taxi sjåfører i BKK ikke har hørt eksisterer …. tror jeg.

Men, vel – det gikk på håret og vi kom oss hele til busstasjonen. Med vår vanlige lykke fikk vi en bussjåfør som fan også var overtrøtt. Satt å gjespet og vrikket på hodet på en måte som atter igjen gjorde oss litt urolige. Tro meg, vi har kjørt i Thailand før – og er ikke så lette skremme. Dette var bare rett og slett fakta. Sjåfører er underklasse som må jobbe hardt for å skaffe til levebrødet. Om eks. en buss går til helvete, må de gjerne steppe inn for den bussen og kanskje kjørte doble skift uten ekstra søvn. Skal ikke si at det var det som skjedde denne gangen – men, jeg har mine misstanker.

Ok, så var vi da nesten kommet frem etter 5,5 timer med bussen (halv time før tiden … trøtte folk kan fremdeles kjøre fort) Ca. 3 minutter før vi annkommer vårt endested bryter det værste tordenværet jeg noen gang har opplevd i thailand. Selve regnet og slikt har jeg sett værre, med dette var ikke å så måte også. Måtte bare springe ut av bussen som tutet på de eldre herrene
som kjører taxi i denne landsbyen. De startet vel opp når de fikk signalet med idet jeg hadde åpnet luka på siden av bussen var jeg allerede gjennomtrekt av vann. Sprang så med to kofferter og en sekk med elektronikk vi hadde på vår beste måte å beskytte med uåpnede kjekspakker og slikt på toppen. Viste seg at jeg fremdeles er en utmerket springer og at deg er mulig å springe
ifra regnet om man bare vil 😉

Vel fremme var det natrlig nok litt lunken stemning i forhold til normalt, himmelen var fra tid til annen helt hvit og ca. en halvtime etter at vi annkom hadde jeg ett tilfelle av nedslag som neppe var mer enn 3-400 meter fra oss … og det var gigantiskt iforhold til alt jeg hadde vært borti før i mitt liv. Ca. 20 minutter senere så jeg 7-8 kjappe lyn gå over himmelen ett stykke fra oss riktignok, men at det var bortimot 40 sekunder med øredøvende støy er ikke å overdrive, heller derimot.

Men, vel, det hele roet seg ganske bra bare ca. en time deretter, Lung Ruang kom hjem fra jobben og ikke lenge etterpå var de i drift med å lage litt mat til oss mens vi var å besøkte de nærmeste slektningene våre i nabohuset. Tja, hva kan man si om kvelden ellers ?

Ikke mye i grunnen, flyttet stolene og spisebordet ut på trammen, sprettet noen Heineken sammen med Lung Ruangs gave fra oss en Chivas Regal … og satt der å japlet til vi la oss, kun uavbrutt av standard ting som sønnen med ny lys-sverd eller hva det nå heter.

24 April, 2007

… ingen planer – ingen ideer

Filed under: Holiday_no — Thalamus @ 12:00

Vi hadde ingen store planer for dagen, BKK krever egentlig god planlegging – noe vi ikke hadde gjort. Vi dro ned å spiste frokost rundt 09:15. Terje kom litt senere, litt urven etter en lang kveld etter det jeg forstår. Han satt oppe å koste seg med en thai whiskey etter hva jeg har forstått. Rakk bare akkurat frokosten. Dro så opp på rommet hvor vi ventet på at Nam skulle komme med klærne hun hadde vasket utover natten. Hun ble vistnok ferdig rundt 23 tiden, hvorpå hun sto opp i 6 tiden for å brette og gjøre disse klare. Er ganske sikker på at hun fikk ok betaling fra Moon, uten at jeg spurte. Etterpå det, så tok vi en diskusjon på hva vi skulle gjøre utover dagen. Jeg var lite lysten på å dra i timevis til ett sted jeg ikke viste noe om, for kanskje være der en kort tid og så tilbake igjen. Neste gang jeg er BKK, så skal jeg ha funnet informasjon på forhånd det er iallefall sikkert. Dro til Seacon hvor vi dro rett opp og sjekket hvilke filmer de hadde å tilby. De viste “The Shooter”, bare ca 15 minutter etter at vi kom dit, så valget landet på den. Dro så ned etterpå filmen, hvor Moon, Nam og Terje spiste litt Thai mat. Jeg sto over da jeg hadde begynt å få mageknipe etter to store popkorn under filmen 😉

Etter på det dro vi til hotellet/7-eleven, kjøpte oss noen pils og slappet av og pratet på hotellet før vi gikk ned i spisesalen, som igjen vartet opp med veldig god mat i mine øyne. Både jeg og Terje kjøpte kyllingbryst mens Moon og Nam delte en stor posjon “ett eller annet”. Etterpå det var det opp igjen på hotellrommmet for litt mere dramming, men, i ett rolig tempo iom at vi alle var
temmelig mette. Nam dro så hjem og Terje tok tidlig kveld fra oss bare ca. 30 minutter etterpå. Tidligere på dagen hadde Moon pakket våre klær relativt bra så det bør gå greit å pakke for avreise imorgen rundt 8 tiden. Har klokka på telefonen satt til 07:00. Jeg ligger på i senga og smålurer på om jeg skal prøve å våkne for å slå på TVen for å få med meg semi-finalen mellom
ManU og Milan . Vel, uansett … vi får nå se da … begynner bli trøtt allerede så det er vel lite
sannsynlig at jeg våkner uten ekstra hjelp liksom :p Går jo her rundt 03:00 pga. tidsforskjellene.

Imorgen har jeg kanskje muligheten til å få med meg den andre kampen … men, fra Phetchabun … Liverpool mot Chealsea. Håper endelig at L’pool vinner – hater jo så inderling både Chealsea og Arsenal av en eller annen merkelig grunn :p

23 April, 2007

Golden temple m.m.

Filed under: Holiday_no — Thalamus @ 12:00

Kom oss opp relativt tidlig, rundt 9 tiden. Dro så ned i hotellet og fikk oss frokost. Dessverre var ikke selve frokosten på hotellet, men – tja, den var ikke så dyr heller. Buffet for ca. 100 bath pr. mann. Spiste godt mens vi ventet på at Nam skulle komme til oss. Etterpå det dro vi opp på hotellrommet da vi plutselig kom på at vi trengte lange bukser for å dra i tempelet. Ble der i noen timer hvor jeg atter igjen fikk kjempe svettetokter, det formelig rant svette av kroppen. Tok endel bilder, og dro så en veldig kjapp tur innom “kao san road” – uten at vi på noen måte var imponert over stedet. Bare en ny Bangla i våre øyne, derfor var vi kjappe der. Jeg og Moon kjøpte oss hver vår is kaffe på “starbucks”, og så returnerte vi til hotellet. Vi sendte Moon og Nam på shopping mens jeg og Terje ble igjen på hotellet for å ta oss noen pils og få oss en kjærkommen dusj. Når Moon og Nam kom tilbake tok Nam på seg oppgaven med å få være klær vasket så vi fikk disse både kjappere og billigere enn hva hotellet kunne levere, vi dro så atter igjen ned i hotellets matsal hvor vi kjøpte oss middag. Det ble for min del ett kjempemåltid.

Bestilte en porsjon poteter i fløtesaus med baconbiter, samt en svinesteik. Ble så mett at det føltes som om jeg skulle sprekke, nydelig. Etterpå maten hadde jeg ikke sjanse til å gjøre annet enn bare gå på rommet for å legge meg nedpå, mer enn stappmett. Våknet opp rundt midnatt og satte meg ned for å skrive nettopp det du leser nå.

22 April, 2007

Til bangkok

Filed under: Holiday_no — Thalamus @ 12:00

Terje hadde en relativt fuktig aften igår, kom vel ikke hjem før det var på tide for normale dødlige å stå opp. Ordnet opp i pakkingen sin og var klar for 07:00 telefonen vi tok ned til hotellrommet for å sjekke at ting sto til liv. Helt iorden som vanlig. Den karen er laget av noe som ikke trenger søvn, ingen tvil om det 🙂 Dro så på flyplassen med samme karen som vi hadde brukt for vår rundreise på øya. Betalte han vel 550 Bath for egen aircon bil istedenfor en litt trangere og full bil
som de fleste andre velger. Selve flyturen gikk helt smertefritt, men vi duppet vel av alle som en – men, for kanskje bare 5-20 minutter hver. Landet på Suvarnobui flyplass til planlagt tid og tok så derifra vanlig taxi til hotellet vi tidligere har ligget på nært Seacon. Når vi først var kommet gikk det i en kjapp dusj, og så satte vi turen til shopping senteret hvor vi gikk litt rundt å letet etter mat alle kunne tenke seg. Etterpå maten fikk jeg overtalt alle til å ta oss en tur innom kinoen hvor vi så “Hannibal rising”. Terje småduppet av mens reklamen før filmen, mens Moon hadde småproblemer fra tid til annen under selve forestillingen – uten at hun sovnet av. Pga. dette bestemte vi oss for å dra på hotellet for å få oss litt søvn, men, bare etter at vi hadde vært i kjelleren og bunkret opp med litt øl og en liten halvflaske med thai whiskey som jeg og Terje broderlig delte. Jeg dro i resepsjonen og kjøpte meg ett døgns internet access for 250 Bath før alle tok kvelden.

Jeg ble derfor sittende til 00:40 før jeg tok kvelden, sikkert siden jeg også var den som sov mest på flyturen opp til BKK.

Åja, holdt på å glemme det, vi dro etterpå filmen rett til der Nam arbeidet i etasjen under og avtalte om at hun kunne være med oss neste dag på en liten rundtur til bla “Golden temple” – ett sted ingen av oss tidligere har vært.

21 April, 2007

Magetrøbbel

Filed under: Holiday_no — Thalamus @ 12:00

Våknet opp idag og følte meg ikke så særlig bra, ble til at jeg lå til køys til rundt 13 tiden før jeg fikk kommet meg på do hvorpå jeg følte meg endel bedre. Hadde litt magetrøbbel, uten at det var av det alvorlige slaget. Dro så sammen med Terje til Bangla hvor vi spiste frokost på “Det runde bord”, jeg tok meg en kjøttkake-sandwich, Terje en roastbeef-sandwich. Moon gikk inn i side gaten og ordnet seg med mat der. Terje hadde på morgenen kylt i seg en hel flaske vin som han først trodde var øl. Så, gikk turen for hans del til optikeren som hadde brillene hans klare. Jeg og Moon dro innom bunnetasjen på Ocean for å kjøpe standard ting som shampoo, chivas for Lung Ruang, godlukt for bilen ol. Etterpå det gikk vi atter igjen tilbake til hotellet da jeg fremdeles ikke var helt i form. Jeg slappet vel av ca. 1 time eller noe før jeg dro i resepsjonen og stakk innom
internet for å til at TV-torrent filmene ble lastet ned som forventet. Terje satt i baren og etterpå det tok jeg meg ett par vodka/sprite drammer med han. Dro så opp til Moon og hun sov litt mens jeg slappet av med TVen. Rundt 19 tiden dro vi så på det nye kjøpesenteret. Tok med meg kameraet og det var lurt iom at de hadde “vannshow” hvor de brukte vann som ett slags
lerret for en liten historie. Tok selvsagt noen bilder av det. Vi satte oss så ned der i nærheten og kjøpte litt mat, jeg and – men, den smakte ikke noe særlig iom at jeg ikke liker søt saus. Etterpå dro vi derfor ut på forsiden hvor jeg fikk meg en liten pizza. Jeg og Moon dro så deretter hjem. På veien “mistet” vi Terje, og vi slo på tråden til han – hvorpå han fortalte at han var på vei til U2. Ønsket han bare lykke til på veien 🙂 Godt på hotellet gikk jeg gjennom bildene mens Moon slappet av med noen tegneserier … med nybrillene på. Plutselig hørte vi noen smell utenfor og det viste seg være noen som feiret noe rundt Bangla området med raketter. Sto og koste oss en liten stund med det vi så fra hotellrommet.

20 April, 2007

Enda en våt kveld …

Filed under: Holiday_no — Thalamus @ 12:00

Igår kveld ble det atter igjen en litt våt kveld. Vi dro en tur ned Bangla, dro innom stedet hvor Pim arbeidet, spilte der litt biliard. Gjorde avtale med Moon om at jeg skulle få 2 drammer mer den kvelden – noe hun tydeligvis ikke var så nøye med for jeg var temmelig full når jeg våknet opp i morges. Vi dro ca. en halv time eller noe sånt før de stengte. Terje ble vistnok igjen til de tok kvelden rundt 3 tiden.

Idag var vi innom “brille” stedet. Fikk lesebriller til Moon, sjekket øynene til Terje som viste seg være av samme stryke som tidligere. Dessverre hadde de ikke en-dags linser igjen av hans styrke, så det ble til at han kjøpte kun nye briller. Vi bestile idag fly til BKK, samt hotell. Skal betale 1300 for meg/Moon, mens Terje må ut med 1600. Drar 22. i 8-tiden. Hva vi skal i BKK er heller usikkert – blir vel typiske turist ting, som eks. Golden Palace.

Hverken jeg eller Moon har jo vært der før. Så, det blir sikkert helt ok.

Dro så på hotellet hvor vi slappet av noen timer. Virker som om alle verdsetter å slappe av på hotellet mens den verste varmen står på. Dro for første gang på det nye kjøpesenteret i enden av Bangla. Kjempestort og overraskende pent. Angret litt på at jeg ikke tok med kameraet mitt da månen dukket opp på himmelen klar og tydelig med stjernehimmel som var ganske så pen. Dro
deretter på markedet som ligger like bortenfor, kjøpte der en Liverpool skjorte som jeg gav bort til den ene disk-jockey som er på U2 bar. Det etter at jeg i fylla sa at om de gikk videre i Champions League så skulle jeg pinadø kjøpe en skjorte til han.

Temmelig idiot egentlig iom at de allerede ledet 3-0 fra første oppgjør (PSV Eindhoven) på bortebane. Men, vel – sånn er jeg bare. Tok oss så en liten tur innom billiard stedet, noen drinker og tapte noen runder mot Terje som ble kveldens champion.

Tror nok at vi alle er klare for BKK egentlig nå. Har vel bare småting vi vurderer å gjøre her i Phuket, men misstenker oss til å dra innom kjøpesenter i BKK også slik at vi får kjøpte eks. gave til Kafio. Det er liksom det som MÅ gjøres … samt en flaske whiskey til Lung Ruang.

Dro på hotellet relativt tidlig, Moon kjøpte litt Mango og vannmelon frø, hun har vel kanskje spist 12-16 poser bare de siste 3-4 dagene. Driver å mobber hun litt med at hun bråker så mye mens hun spiser – men, det er bare for å erte henne egentlig.

Jaja, nok info om denne dagen vil jeg tro, skal nå slappe av og så krype til køys om en liten stund.

19 April, 2007

Helsesjekk m.m.

Filed under: Holiday_no — Thalamus @ 12:00

Nesten en uke har gått, og jeg har glemt endel detaljer. Ikke bare fordi vi har vært på fest eller noe sånt. Igår var jeg og Terje på dykkertur til Phi Phi. Selve dykkingen var vel ikke noe særlig å skryte av, men, det hadde sine høydepunkter alikevel.

Lo en god del av Terje på første dykket. Vår “divebuddy” Pablo fra Brasil gikk fri for luft og DM/Instruktør Jo fra England spurte Terje om hvor mange bar han hadde igjen på flaska. Terje ble litt forvirret og begynte å sjekke trykket i overflaten med relativt tom BCD. Det endte i at han ikke helt klarte holde hodet over vann og greier. Forsvant under overflaten og kom opp hikkende
… 100 BAR. Jeg og Jo lo så vi nesten pissa på oss. Men, ja .. med 10 år ++ ute av vannet og første dykk deretter er det nok ikke så overraskende alikevel. Men, jaggu – morsomt var det.

Idag dog, har vi gjort relativt lite … eller for å si det slik. Gjort ting vi hadde planlagt før vi dro. Vi var på Phuket Hostpital hvor Moon gikk gjennom helsesjekk og snakket med lege anng. hennes problemer med smerter i beinene sine. De kunne dessverre ikke finne ut en eneste ting. Etterpå selve sykehuset dro vi til Karon hvor vi spilte en runde minigolf. Moon vant i år igjen, poengsum tror jeg var 49 – litt usikkert i skrivende stund dog. Satte oss så en liten runde i baren på selve Dino bar før vi dro hjem.

Når vi kom hjem, var planen vår å stikke innom 7-eleven for å kjøpe det mest nødvendige. Endte opp med faktiskt å sjekke hva det var de tilbudte på “subway in” … viste seg være supre “sandwicher” … så i kveld har vi alle spise det til “middag”. Vel … vi nordmenn har … Moon stakk ned på hjørnet og kjøpte seg litt kylling. Terje og jeg dro etter det på nytt igjen til 7-eleven,
og Terje måtte jo selvsagt være den første til å kjøpe noe som var litt mere vestelig enn mekong. En helflaske med absolute mikset med sprite ble gjennomgangstema utover kvelden mens vi planla mulig return til Bangkok for noen fellesdager der. Planen vår nå er at vi drar til Bangkok 22. og er der noen dager sammen, hvorpå vi drar til Phetchanun den 24, lar Terje være alene i BKK til avreise natt til 27de. Vi vår nå se hva som skjer. Vi skal ringe Nam imorgen tidelig for å sjekke mulighetene for billige hotellrom osv.